микрозаймы

School de Boslust (3)

Bijgewerkt op: 12 mei 2010.    8.481 keer opgevraagd.

OudOmmen meent met de publicaties van de foto’s/afbeeldingen geen auteursrechten te schenden. Bent u van mening dat dit voor bepaalde foto(‘s)/afbeelding(en) wel het geval is of maakt u bezwaar tegen publicatie om persoonlijke redenen, meldt dit aan bij info@OudOmmen.nl en wij zullen de betreffende foto(‘s)/afbeelding(en) verwijderen van de site.


Klik op een foto voor een grotere afbeelding en blader vervolgens door de foto’s met de <- pijltjestoetsen ->
Gebruik het driehoekje tussen de pijltjestoetsen op de afbeelding voor een slideshow (diavoorstelling / diapresentatie)
Druk op toets “Esc” of klik met de muis om terug te keren


 50 jaar Boslust, 1958 – 2008, deel 3
De ouders
De aanmelding
De meeste leerlingen wonen niet in de nabijheid van de school. Dit betekent dat er geen direct contact is tussen ouders enerzijds en school anderzijds. Als school voor speciaal onderwijs blijf je een streekschool. Daarentegen vinden wij als school, dat de verantwoordelijkheid voor onze leerlingen en de zoon/dochter van deze ouders gezamenlijk gedragen moet worden. Het eerste contact met de school bestaat uit een kennismakingsgesprek met de directeur van de school. In dit gesprek proberen de ouders een beeld te krijgen van de school, de directeur probeert dit beeld van de school in woord en beeld te laten zien aan de ouders. Hierbij moet men realiseren dat vele ouders niet direct zitten te wachten op plaatsing van hun zoon/dochter op een school voor ZMLK. Wij moeten vaststellen dat deze keuze vaak een gedwongen keuze is. Hierbij is het voor veel ouders best moeilijk dit te accepteren. Gelukkig kunnen wij ook constateren dat na verloop van tijd er door de ouders op deze plaatsing met een goed gevoel wordt terug gekeken. Zij constateren dat hun zoon/dochter met veel plezier naar school gaat. Ouders hebben hun kind zien groeien, enerzijds omdat zij schoolse vaardigheden hebben geleerd, maar bovenal omdat zij zich vaak op sociaal-/emotioneel vlak ontwikkelen. Dit maakt het voor ouders vaak gemakkelijker om de keuze voor de Boslust te accepteren.
Eénmaal op de Boslust zittende is het contact tussen ouders en school van wezenlijk belang. Samen na te denken over onze leerling / hun kind. Deze contacten bestaan uit het voeren van gesprekken met ouders tijdens een ouderbezoek, tijdens oudergespreksavonden op school en algemene ouderavonden. Ook stond en staat de school altijd open om een bezoek aan de groep van hun zoon/dochter te brengen. Niet voor niets werd de ZMLK-school van meet af aan een gezinsschool genoemd. Tijdens dit bezoek kunnen de ouders zien en ervaren waarmee hun kind bezig is. Zoals hiervoor al gememoreerd, het is niet mogelijk dat ouders elke dag direct contact hebben met de groepsleerkrachten/klassenassistenten van de school. De zogenaamde communicatiemap biedt hierin dan uitkomst.
Activiteiten
Er was en is een grote ouderbetrokkenheid bij de school. In de beginjaren was hiervoor de Oudercommissie actief. Deze commissie werd later opgesplitst in een Ouderraad en een Medezeggenschapsraad.
In praktisch opzicht heeft deze oudergeleding veel voor de school gedaan. Bij de opening van de nieuwe school in 1967 kreeg de school het kippenhok en een 16 mm-geluidsprojector cadeau. De ren van het kippenhok werd vervolgens voltooid door een paar ijverige vaders. En niet te vergeten het buitenbad. Eind 1969 ging hiervoor de actie van start. Door Philadelphia werd een startkapitaal (fl. 3200,00) geleverd. Door diverse acties werd dit startkapitaal in korte tijd verdubbeld. Op 15 augustus 1969 werd voor het eerst in het buitenbad gezwommen. Om dit eerste bad uit te breiden, werd er op
8 november 1972 een grote bazar gehouden. Door de geweldige inzet van velen destijds werd hierbij een bedrag van fl. 11.416,57 opgehaald. Deze geweldige bijdrage bracht bij één van de ouders een brok emotie los, waarbij deze vader zei, bij het tellen van dit bedrag: “Meester, ik kan wel lipp’n.” Lange tijd hebben leerlingen en personeelsleden van dit buitenbad kunnen genieten. In 2000 werd besloten het buitenbad af te breken. Dit tot groot verdriet van veel leerlingen en personeelsleden. Belangrijkste redenen hiervoor waren de noodzakelijke uitbreiding van het schoolgebouw, de mogelijkheid voor de leerlingen om met het schoolzwemmen mee te doen en het defect zijn van het bad. Reparatie hiervan zou in de papieren gaan lopen. Dankzij de ouders van destijds hebben toch veel Boslust mensen ruim 30 jaar van het bad kunnen genieten.
Ook de speelverhoging in één van de lokalen van de jongere kinderen in de school is dankzij een aantal ouders gemaakt. Bij elk bezoek van nieuwe ouders wordt hier met enthousiasme op gereageerd.
Ten bate van het nieuwe ICT-tijdperk moesten er kabels onder de fundering van het schoolgebouw doorgetrokken worden. Om de kosten te besparen werd besloten hiervoor ouders te vragen. De belangstelling was dusdanig dat in enkele avonden alle lokalen werden voorzien van de aansluitingskabel voor hun computer. Veel ouders hebben deze avonden onder de vloer gekropen om dit te bewerkstelligen.
Een ander oudercontact waren de werkochtenden. Ouders en dan met name de moeders kwamen op school om diverse werkzaamheden te doen. Zo werden er lusjes aan de handdoeken gezet, gymtassen gemaakt, textielwerkstukken in elkaar gezet, geknipt, geplakt en geplastificeerd. Voor veel ouders was deze ochtend een gezellig samenzijn, waarbij niet alleen het uitvoeren van de werkzaamheden van belang was, maar ook de onderlinge gesprekken als waardevol werden gezien. De afstand tussen school en thuis verviel hiermee.
Wat wordt er nu ook gedaan ?
De laatste jaren is de Ouderraad actief in de organisatie van de jaarlijkse ouderavond en verricht zij allerlei hand- en spandiensten bij de diverse vieringen. Gezien de groei van de school is het aantal benodigde broodjes voor de jaarlijkse kerstlunch alsmaar groter geworden. Een hele ochtend staan dan de moeders (en een enkele vader) in de keuken, om de bolletjes te smeren.
Ook is de Ouderraad actief zodra er een nieuw personeelslid is benoemd. Als welkom op de Boslust ontvangt hij/zij een bloemetje. De kinderen van de school ontvangen een cadeau van de ouderraad, zodra zij hun zwemdiploma behaald hebben. Bij het verlaten van de school ontvangt elke leerling, naast een diploma, een zelf uitgekozen Bijbel. Dit als geschenk van de Ouderraad.
Op deze wijze werd en wordt er nog steeds vorm gegeven aan het contact ouders- school. Wij kunnen vaststellen dat deze contacten meestal tot volle tevredenheid verlopen. En daar waar er onduidelijkheid is, is er altijd gelegenheid voor overleg.
De Medezeggenschapsraad is vanaf het begin betrokken bij alle beleidszaken in de school. Met de alsmaar groeiende school, zowel leerlingen alsmede personeelsleden is hierin een belangrijke taak weggelegd voor dit orgaan.
1985. Personeelsfoto1985. Personeelsfoto

1985. Personeelsfoto

Een gezellige klassenfotoEen gezellige klassenfoto

Een gezellige klassenfoto

Groep 6 destijds de eindgroepGroep 6 destijds de eindgroep

Groep 6 destijds de eindgroep

Leren auto wassenLeren auto wassen

Leren auto wassen

 
1987.Teamfoto1987.Teamfoto

1987.Teamfoto

Groep 6Groep 6

Groep 6

Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (1)Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (1)

Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (1)

Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (2)Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (2)

Het VSO gaat op kamp naar Huttenheugte (2)

 
De laatste schooldag werd er feest gevierdDe laatste schooldag werd er feest gevierd

De laatste schooldag werd er feest gevierd

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

 
Het jaar van het ontstaan van het VSO (1)Het jaar van het ontstaan van het VSO (1)

Het jaar van het ontstaan van het VSO (1)

Het jaar van het ontstaan van het VSO (2)Het jaar van het ontstaan van het VSO (2)

Het jaar van het ontstaan van het VSO (2)

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (1)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (1)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (1)

 
Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (2)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (2)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (2)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (3)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (3)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (3)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (4)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (4)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (4)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (5)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (5)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (5)

 
Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (6)Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (6)

Genieten in ons eigen nieuwe watergewenningsbad (6)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (1)Sportief op de ijsbaan in Ommen (1)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (1)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (2)Sportief op de ijsbaan in Ommen (2)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (2)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (3)Sportief op de ijsbaan in Ommen (3)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (3)

 
Sportief op de ijsbaan in Ommen (4)Sportief op de ijsbaan in Ommen (4)

Sportief op de ijsbaan in Ommen (4)

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

Muziek maken is altijd een feest (1)Muziek maken is altijd een feest (1)

Muziek maken is altijd een feest (1)

Muziek maken is altijd een feest (2)Muziek maken is altijd een feest (2)

Muziek maken is altijd een feest (2)

 
Een dag met de trein naar de dierentuin (1)Een dag met de trein naar de dierentuin (1)

Een dag met de trein naar de dierentuin (1)

Een dag met de trein naar de dierentuin (2)Een dag met de trein naar de dierentuin (2)

Een dag met de trein naar de dierentuin (2)

Een dag met de trein naar de dierentuin (3)Een dag met de trein naar de dierentuin (3)

Een dag met de trein naar de dierentuin (3)

Knikker-telplankKnikker-telplank

Knikker-telplank

 
KokenKoken

Koken

Werken met de “praatmachine”Werken met de “praatmachine”

Werken met de “praatmachine”

Hout schurenHout schuren

Hout schuren

MetenMeten

Meten

 
Werken in het bos van BoslustWerken in het bos van Boslust

Werken in het bos van Boslust

Pauze met een kopje koffiePauze met een kopje koffie

Pauze met een kopje koffie

Werken met ontwikkelingsmateriaalWerken met ontwikkelingsmateriaal

Werken met ontwikkelingsmateriaal

Gas aansteken is moeilijkGas aansteken is moeilijk

Gas aansteken is moeilijk

 
Koken in de VSO keukenKoken in de VSO keuken

Koken in de VSO keuken

BouwenBouwen

Bouwen

De kalender bijwerkenDe kalender bijwerken

De kalender bijwerken

Insteek mozaïekInsteek mozaïek

Insteek mozaïek

 
Zagen op de verstekzaagZagen op de verstekzaag

Zagen op de verstekzaag

Werken met de naaimachineWerken met de naaimachine

Werken met de naaimachine

BordurenBorduren

Borduren

Tellen en rekenenTellen en rekenen

Tellen en rekenen

 
Tellen op de knikkerplankTellen op de knikkerplank

Tellen op de knikkerplank

De Commissie van Onderzoek vergadert buitenDe Commissie van Onderzoek vergadert buiten

De Commissie van Onderzoek vergadert buiten

KlassenfotoKlassenfoto

Klassenfoto

 
Op excursie naar de boerderij (1)Op excursie naar de boerderij (1)

Op excursie naar de boerderij (1)

Op excursie naar de boerderij (2)Op excursie naar de boerderij (2)

Op excursie naar de boerderij (2)

Op excursie naar de boerderij (3)Op excursie naar de boerderij (3)

Op excursie naar de boerderij (3)

Afscheid van een leerling (1)Afscheid van een leerling (1)

Afscheid van een leerling (1)

 
Diploma uitreiking bij het verlaten van de school met natuurlijk de handtekening van de directeur ....Diploma uitreiking bij het verlaten van de school met natuurlijk de handtekening van de directeur ….

Diploma uitreiking bij het verlaten van de school met natuurlijk de handtekening van de directeur ….

.... en de juf…. en de juf

…. en de juf

Afscheid van een leerling (2)Afscheid van een leerling (2)

Afscheid van een leerling (2)

Afscheid van een leerling (3)Afscheid van een leerling (3)

Afscheid van een leerling (3)

 
Nieuw naambord bij 40-jarig bestaanNieuw naambord bij 40-jarig bestaan

Nieuw naambord bij 40-jarig bestaan

De oudste en de jongste leerling mochten het naambord van de Boslustschool onthullenDe oudste en de jongste leerling mochten het naambord van de Boslustschool onthullen

De oudste en de jongste leerling mochten het naambord van de Boslustschool onthullen

Inmiddels is Alex Grolleman de directeur ....Inmiddels is Alex Grolleman de directeur ….

Inmiddels is Alex Grolleman de directeur ….

.... en groeit ons team gestaag met flinke aantallen ....…. en groeit ons team gestaag met flinke aantallen ….

…. en groeit ons team gestaag met flinke aantallen ….

 
.... tot ruim 60 in 2008…. tot ruim 60 in 2008

…. tot ruim 60 in 2008

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (1)Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (1)

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (1)

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (2)Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (2)

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (2)

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (3)Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (3)

Werken in de structuurgroep:
een lekker veilig gevoel (3)

 
De picto’s geven de volgorde van de activiteiten aanDe picto’s geven de volgorde van de activiteiten aan

De picto’s geven de volgorde van de activiteiten aan

 
Het personeel
De start
Vanaf de start in 1958, waarbij juf Kassies de eerste leerkracht werd van een groepje leerlingen van de Boslust, is het personeelsbestand meegegroeid met de toename van het leerlingenaantal. Juf Kassies en juf Roelie Tempelman waren de eesten die werkten met een klasje leerlingen van de Boslust. Op initiatief van de heer Krepel, destijds hoofd van de Johan Seckelschool, werd dit klasje gevormd. Een tweede groep leerlingen werd in 1961 gevormd. Juf Meines werd de tweede juf. Op 14 mei 1965 komt de eerste meester, de heer E. Sytsma werd benoemd als leerkracht. Vanaf 1 januari 1967 werd hij het eerste hoofd van de zelfstandige school Boslust. Onder zijn langdurige leiding van de school werd het gebouw aan de Jhr. Replaerlaan in gebruik genomen. De heer Sytsma bleef hoofd der school (later directeur genoemd) tot aan zijn FPU. Dit vervroegd pensioen viel op 1 januari 1998. Dit betekent dat hij ruim 30 jaar verantwoordelijk geweest is voor het dagelijks reilen en zeilen in de school.
Verdere groei
Na de benoeming van juf Meines werd in 1969 een vierde juf benoemd. Ook toen was er al sprake van een huisvestingsprobleem, omdat deze 4e groep in de kamer van het hoofd der school plaats moest nemen. Het bureau van de heer Sytsma werd in een hoek gezet. Even daarna werd een tweede meester benoemd, de heer Goos. Geleidelijk kwamen daar steeds meer juffen en meesters bij, velen in parttime dienstverband. Niet alleen de toename van het leerlingenaantal was debet aan de groei van het personeelsbestand, ook de verlaging van de leerlingenschaal. In 1958 was deze leerlingenschaal nog 18, dit betekende één juf/meester op 18 kinderen. Anno 2008 lijkt dit een onhaalbare situatie, maar personen die solliciteerden wisten waaraan zij begonnen en het onderwijs kon worden gegeven. Met de verlaging van de leerlingenschaal naar 16, vervolgens naar 14 en 12 groeide het personeelsbestand.
Nadat er een vijfde groep werd gevormd kreeg de school te kampen met een lichte daling van het leerlingenaantal. Verantwoordelijk hiervoor was de oprichting van een KDV. Waar voorheen veel kinderen naar de Boslust kwamen, bleven deze kinderen nu eerst op het KDV. Hierdoor was het noodzakelijk juf Schütte ontslag aan te zeggen, echter na de zomervakantie bleek het toch allemaal mee te vallen en kon juf Schütte blijven. In het jubileumjaar 1983, Boslust bestond toen 25 jaar, had de school 6 groepen.
Nieuwe ontwikkelingen
De groei van de school zette zich vanaf dit jaar verder door. De splitsing SO/VSO kwam er in 1989. Een extreme toename van het personeel was er in 2003. Door de verandering van wetgeving werd het mogelijk leerlingen van de Boslust in twee verschillende indicatie categorieën in te delen. Het werd mogelijk voor leerlingen een reguliere indicatie ZML aan te vragen en de mogelijkheid ontstond om voor leerlingen waarbij een forse problematiek geldt, een indicatie MG aan te vragen. Bij de indicatie MG geldt een groepsgrootte van 7 en die van regulier ZMLK bleef 12. Deze verandering van wetgeving zorgt aan het einde van het schooljaar 2003/2004 voor een forse uitbreiding van het personeelsbestand. Voorafgaande aan de zomervakantie van 2004 had de sollicitatiecommissie werk om 10 nieuwe personeelsleden te benoemen. De commissieleden waren hierdoor bijna een gehele week op school om alles voor elkaar te krijgen, en het is hen gelukt. Na deze zomervakantie van 2004 kon iedereen starten in zijn/haar baan op de Boslust. Het benoemen van nieuwe personeelsleden is nooit een groot probleem geweest. Op de aangeboden advertenties kwamen altijd behoorlijke reacties.
Hoe kan het ook gaan !
In het verleden werden er nog wel eens personeelsleden benoemd zonder een formele procedure te starten. Dit is in de afgelopen 15 jaar wel veranderd. Zo is het verhaal bekend dat de heer Goos bij zijn eerste benoeming, hij heeft de Boslust ook eens verlaten en is later weer terug gekomen, geen formele sollicitatieprocedure heeft gevolgd. Nee, hij zat in militaire dienst en een telefoontje naar hem en vervolgens naar z’n commandant maakte het mogelijk hem in korte tijd een baan als onderwijzer op de Boslust aan te bieden. Mw. Kroon, destijds nog juf Wijnbergen, werd in 1971 benoemd, zij is bij dit jubileumjaar 2008 de langst zittende collega in de school. De sollicitatiecommissie had destijds niet veel keus, daar zij de enige kandidaat was. Een kopje thee drinken bij de voorzitter van het bestuur was destijds voldoende voor de benoeming. De zevenendertig jaar, waarin zij al verbonden is aan de school, getuigt ervan dat de commissie van destijds hierover geen spijt behoeft te hebben.
Naar de huidige situatie
Met de groei van het personeelsbestand voor de groepen komt er ook steeds meer behoefte aan personeel die in de voorwaardenscheppende sfeer aan het werk is binnen de school. Zo werken er personen die de administratie op peil houden, is er een conciërge en is er uitbreiding van logopedie (er wordt een tweede logopediste benoemd).
Binnen de school krijgt het Zorgteam ook een steeds belangrijker plek. Het Zorgteam bestaande uit adjunct-directeur, psycholoog, IB-érs, schoolarts (GGD) en schoolmaatschappelijk werker (MEE) bespreekt allerlei leerlingenzaken rondom de leerling.
Een verschuiving in het takenpakket van de leidinggevende vindt ook geleidelijk plaats, waarbij veel uitvoerende werkzaamheden t.a.v. de leerlingen door de intern begeleiders wordt gedaan. Een situatie die in de beginjaren van de school nog op het bordje van de directeur lag.
De groei van het personeelsbestand maakte het ook noodzakelijk dat de directeur, niet in z’n eentje het personeelsbeleid, financieel beleid en de huisvesting als takenpakket onder zijn hoede kon houden. Er komt een fulltime adjunct-directeur en twee intern begeleiders. Onder leiding van de in 1998 benoemde directeur, de heer Alex Grolleman, krijgen zij de verantwoordelijkheid over aansturing van de school, waarbij de leerlingenzorg een belangrijke component is.
In het jubileumjaar 2008 telt de school 65 personeelsleden die in fulltime of parttime dienstverband aan de school zijn verbonden. Daar er een grote groep parttimers is, vertegenwoordigen deze 65 personeelsleden +/_ 45 FTE binnen de school (d.w.z. fulltime dienstverbanden)
In dit personeelsbestand is de vrouwelijk sexe oververtegenwoordigd. In 2008 werken er 11 mannen en 54 vrouwen aan de Boslust.
Extra ondersteuning
Aangezien de zorgvraag van de leerlingen in de loop der jaren nog verder geïntensiveerd is, is de laatste ontwikkeling op personeelsgebied de mogelijkheid persoonlijke begeleiders te benoemen in de school. Op basis van de zorgvraag van de leerlingen worden er uren persoonlijke ondersteuning aangevraagd. In de samenwerking met Baalderborg is vastgelegd dat deze persoonlijke begeleiders vanuit Baalderborg aan het werk gaan in de Boslust. Dit betekent nog een forse toename van het aantal volwassenen in de school.
Al deze personen hebben zich ten doel gesteld, de onderwijs-/ en zorgvraag van de aan de school toevertrouwde leerlingen nog verder uit te bouwen en te optimaliseren.
Een taak die veel van de personeelsleden vraagt, maar waarvoor zij allen gaan.
-> Naar deel 4
<- Terug naar deel 2

1 Reactie »

• • •

1 reactie »