микрозаймы

19 oktober 2015

Ooit was de Overijsselse Vecht de belangrijkste transportader tussen Zwolle, Nordhorn en Twente

Categorie: Harry Woertink, Oude gebruiken & tradities.    1.411 keer gelezen.

Ze lijkt een kalme rivier. Onverstoorbaar stroomt ze verder, door de omgeving die ze zelf heeft gevormd. De manier waarop ze zich door het landschap kronkelde, weerspiegelde haar grilligheid.


Links en midden: Plaatjes van de Vecht met zicht op Ommen, Herfst 2015
Rechts: Bank van Bentheimer zandsteen in Zeesse, Herfst 2015
Foto’s: Harry Woertink

In droge tijden was de Vecht nauwelijks bevaarbaar. Maar in natte perioden maakte ze zich letterlijk breed. Haar regelmatig overstroomde oevers bleken vruchtbare weiden. In 1908 werd de Vecht gekanaliseerd, maar nog kan ze uitgroeien tot een brede watermassa.

Zompen
Het is moeilijk voor te stellen, maar ooit was deze rivier de belangrijkste transportader tussen Zwolle, Nordhorn en Twente. Hier voeren schepen af en aan, zompen met weinig diepgang die niet veel water nodig hadden. Naar Zwolle brachten ze bijvoorbeeld Bentheimer zandsteen, waarmee het Koninklijk Paleis in Amsterdam is gebouwd. Terug bestond de vracht uit specerijen en andere uitheemse waar. De tocht was niet zonder risico. Een oud verhaal wil dat in de omgeving van Zeesse een zomp verging. Zwaar beladen met Bentheimer zandsteen verdween het schip roemloos naar de bodem. Langs het fietspad aan de Beerzerweg in Zeesse ter hoogte van huisnummer 3 (en de twee hooibergen) ligt een grote brok zandsteen gezaagd uit de rotsen van het Duitse Bentheim. Het Bentheimer zandsteen dient hier als zitbank voor vermoeide fietsers of wandelaars die er even de benen kunnen strekken.

Bron: Harry Woertink – 19 oktober 2015

Reageren »

• • •

Geen reacties »

Nog geen reacties.

Voeg een reactie toe

*
Voer het hiernaast afgebeelde woord in. Klik op de afbeelding om het woord af te luisteren.
Anti-spam image