16 juli 2008

Jarenlang mysterie opgelost, Herman heeft "zijn" piloot gevonden

Categorie: Algemeen.    12.908 keer gelezen.

JUNNE – Herman van Beesten is blij. Het mysterie dat hem 46 jaar lang in zijn greep hield, is opgelost. Eindelijk weet de Hammenaar wie de piloot was, die jaren geleden met zijn vliegtuig in de bossen van Junne ter aarde stortte.

Herman en piloot (12).jpgFoto: Erna Ekkelkamp
Van links naar rechts: speurder Herman van Beesten uit Den Ham, piloot Piet Bontekoe uit Oldenzaal en boer Frank Groen uit Junne in het eikenbosje waar het vliegtuig 46 jaar geleden neerstortte.

“Het verhaal begint op 10 januari 1962, om tien uur ’s avonds”, begint Van Beesten geheimzinnig. “Op dat tijdstip hoorde ik dat er een F. 86 K. Sabrestraaljager zou zijn neergestort op de Lemelerberg. Mijn belangstelling is meteen gewekt. Dat kan nooit, dan zou ik het hebben geweten”, dacht hij. En inderdaad, er was geen wrakstuk te bekennen op de Lemelerberg. Maar het zou nog heel lang duren voordat Van Beesten eindelijk te weten zou komen wat er nu precies gebeurde op die 10e januari.

Vliegtuigcrash
Het verhaal liet hem niet los, en in de daaropvolgende jaren informeerde hij links en rechts naar een vliegtuigcrash in de regio, maar niemand kon hem wijzer maken. “Sommige mensen meenden dat ze ooit wel iets dergelijks gehoord hadden, anderen verklaarden mij regelrecht voor gek”, vertelt van Beesten. “Pas vorig jaar besloot ik er écht werk van te maken. Ik belde vliegbasis Twente en vernam dat iemand een boek over de geschiedenis van de basis had geschreven. Hij schafte het boek onmiddellijk aan, om tot de ontdekking te komen dat er helemaal niets over die bewuste crash in vermeld stond. Ieder ander zou zijn zoektocht opgeven, maar nu was zijn nieuwsgierigheid pas echt gewekt.

Straaljager3bw--.jpg Het restant van de cockpit

Via vele kastjes en muren kwam hij uiteindelijk via het Tubantia-archief te weten dat de bewuste piloot Piet Bontekoe heette en dat er destijds inderdaad een F 86 was neergestort. Niet op de Lemelerberg, maar in het Eerderachterbroek. Nu wist hij eindelijk waar hij het moest zoeken. Hij klopte aan bij de Junner familie Groen en had beet. De nu 65-jarige Frank Groen herinnert zich de crash nog haarscherp. “Er vloog iets groots en brandends boven het bos tegenover ons huis, maar voordat we goed en wel konden zien wat het was, was het alweer verdwenen”, vertelt hij.

“Even later zagen we dat er een hele strook eikenhout was verdwenen en plaats had gemaakt voor een cockpit. We renden er met ons allen zo snel mogelijk op af.” Ver kwamen ze niet, want de munitie in de F 86 ontplofte en de kogels vlogen hen om de oren.” Er werd melding gemaakt bij de politie en die was nog wekenlang bezig om het toestel te bergen. Dat was geen eenvoudige klus, want de plek des onheus was vrijwel onbegaanbaar en lag maar liefst 5 kilometer van de harde weg verwijderd.

Straaljager1bdw--.jpg Het type vliegtuig is nog duidelijk te lezen: F-86K-1-NA

Herinneringen ophalen
Na dit verhaal, was het voor Van Beesten een koud kunstje om de piloot op te sporen en hem uit te nodigen hem uit voor een middagje herinneringen ophalen. En zo ging het drietal vorige week op stap. “Een betere plek om die kist neer te gooien kan ik me niet bedenken”, zegt piloot Piet Bontekoe als het gezelschap via kruip- en sluipwegen de plek des onheils heeft bereikt. “Je moet er toch niet aan denken dat zoiets neerstort op een woonwijk.” Het is voor het eerst dat Bontekoe de plek mag aanschouwen.

Zelf landde hij tijdens de crash 20 kilometer verderop in Heemserveen. “Acht minuten nadat ik opsteeg vanaf de basis, hoorde ik een enorme explosie. De rode waarschuwingslampen in de cockpit begonnen te knipperen en ik zette de motor af. Toen er rook in de cockpit binnendrong, besloot ik te springen en activeerde de schietstoel. Tijd om bang te zijn had ik niet. Het dak van de cockpit schoot los en nadat ik nog even bij mezelf dacht dat het waarschijnlijk de eerste en laatste keer zou zijn dat ik met open kap op zestienduizend voet hoog zou vliegen, werd ik gelanceerd en landde per parachute ergens in een weiland.”

Straaljager2bw--.jpg Beschadigde boomtoppen

Al snel opgepikt door de politie, heeft Bontekoe nooit geweten waar hijzelf of waar zijn kist terecht was gekomen. “Als ik ernaar vroeg wuifden ze het weg met ‘die kist ligt ergens in het bos en er is niemand gewond.” Twee dagen later zat hij weer in de cockpit. “Bang? Welnee. In die tijd had je geen trauma’s en geen traumateams. Je nam gewoon een flinke borrel en stapte de volgende dag weer in de kist. Ik heb daarna nog 25 jaar gevlogen.”

Dat anderen na al die jaren nog steeds met de zaak bezig zijn, verbaast hem. “Maar ik vind het erg leuk om alles weer eens op te rakelen.” Van Beesten geniet. Eindelijk is zijn mysterie opgelost. Waarom dat zo belangrijk voor hem is? “Ik hou van het oplossen van raadsels, van me ergens in vastbijten en niet rusten tot de laatste steen boven is, al duurt het ook bijna vijftig jaar. Nu het mysterie is ontrafeld ben ik een gelukkig man.”

De plek waar de “F-86K-1-NA” op 10 januari 1962 om 22:00 is neergestort:

Een kale plek in de bomenrij:
Straaljager4bw--.jpg
 
De wrakstukken:
Straaljager1bw--.jpg
 
Het binnenwerk van het verongelukte vliegtuig:
Straaljager5bw--.jpg

ANP Radiobulletin van 10 januari 1962:
ANP_Radiobulletin_10-01-1962_57b(1600).jpg

Bron: Ommer Nieuws – 16 juli 2008, foto’s vliegtuigcrash van Herman van Beesten

10 Reacties »

• • •

10 reacties »