De trein brengt Ommen bloei en vooruitgang (4)

Economische vooruitgang en het doorbreken van het isolement. Dat waren de hooggespannen verwachtingen van de komst van de trein.

1901. Het jachthuis op landgoed Het Laar moest wijken voor de trein. Het nieuw aangelegde spoor is al zichtbaar. Tot aan de oplevering van de stationsgebouwen tijdelijk bewoond door aannemer Constans Johan Groothengel uit Borne. Hier gefotografeerd met zijn echtgenote Hermina Geertruida Fikkert (rechts)

Bloei en voortgang
De belangrijkste steden waren al wel onderling door het spoor verbonden, maar het platteland bleef achter. Geen wonder dus dat veel gemeenten graag een spoorlijn en een station binnen hun grenzen wilden hebben. Ook de Ommer burgemeester Bouwmeester voelde zich aangesproken door de voorgespiegelde “bloei en vooruitgang” en was graag bereid mee te werken. De gemeenteraad besloot in 1880 in te stemmen met een jaarlijkse subsidie van 20 cent per inwoner. Alles leek voorspoedig te verlopen. Echter, er ontstond onenigheid over het te volgen tracé en of het een stoomtram of een stoomtrein zou moeten worden. Toen er uiteindelijk overeenstemming was kon in 1900 de aanbesteding voor de aanleg gehouden worden.

Het Laar doorsneden
De aanleg van de spoorlijn had tot gevolg dat het landgoed Het Laar doorsneden werd. Het jachthuis op het landgoed kwam bovendien door de aanleg pal naast het zuidelijk baanvak Ommen-Mariënberg te liggen. Toen vaststond dat het jachthuis zou worden afgebroken is het nog even bewoond geweest door de aannemer Groothengel. De meer noordelijker gelegen boswachterswoning “De Heidekamp” op het landgoed kon behouden worden. Echter, deze woning, als laatste bewoond door de Familie Nijstad, werd in de negentiger jaren door de gemeente Ommen als eigenaar alsnog afgebroken.

Drie stations-koffiehuizen
Ondernemend Ommen ziet handel in de komst van de trein. Immers, de treinreizigers moeten gevoed en gelaafd worden. En waar kan dat beter dan in een café. Er verrijzen drie stations-koffiehuizen in de omgeving van het station. Aan de noordkant van het spoor is het Steven Kuijt die een stations-koffiehuis begint. Ernaast vestigt zich het stations-koffiehuis van G.J. van Aalderen. En aan de zuidkant van het spoor begint in 1903 H. Guichelaar eveneens een stations-koffiehuis. In 1923 neemt de uit Dedemsvaart afkomstige Regnerus Ignatius (Reinier) Paping het café van Guichelaar over. Het is van korte duur want expansiedrift doet Paping verhuizen naar de noordkant van het spoor, waar hij in 1925 café van Van Aalderen overneemt en verder gaat onder eigen naam. Het is de start van het huidige hotel-restaurant Paping aan de Stationsweg. Het koffiehuis aan de zuidkant wordt vervolgens verbouwd tot een fabriek voor snoepjes en suikergoed met de naam “Moenania” door de heren Jan Peters uit Deventer en Chris de Graaf uit Amsterdam. Zo houdt Ommen op dat moment er geen drie maar twee stations-koffiehuizen op na.

Ommen ontdekken
Ter gelegenheid van de opening in 1903 van het tracé Zwolle-Ommen van de Noord-Ooster Locaalspoorweg Maatschappij (NOLS) wordt een wandelgids uitgegeven. Doel van de gids: de toerist opmerkzaam maken op de mooie natuurgebieden ten oosten van Zwolle en met name in de streek rond Dalfsen en Ommen. De trein zorgt ervoor dat toeristen Ommen ontdekken. De vakantiegasten worden met paard en wagen door campingeigenaren van het station gehaald of gebracht. Ook de Sterkampen van de Indische theosoof Krishnamurti profiteren van de trein en weet jaarlijks bezoekers uit de hele wereld te trekken voor het meerdaagse evenement op de Besthmenerberg. H.A.Kroone wordt door de gemeente aangesteld als vrachtrijder om de met het spoor aangevoerde goederen bij winkeliers en particulieren met paard en wagen te bezorgen. De PTT vervoert haar post per trein post en de Coöperatieve Landbouwersvereniging laat de producten voor haar klanten per rail aanvoeren. En niet te vergeten de trein maakt het reizen voor iedereen een stuk makkelijker en sneller.

Ommen Zuid
Voor Ommen betekent de spoorlijn ook uitbreiding van woningen en andere bedrijvigheid in Ommen Zuid. Er komt een zuivelfabriek iets verderop en een stoomzagerij/houtzagerij naast het spoor. De eerste grote villa met de toepasselijk naam “Hei en Dennen” verrijst.

Vanaf de brug in Ommen ligt een grindweg, met de naam ‘Grindweg naar Hellendoorn’. Na de komst van het spoorstation kreeg het eerste gedeelte van de weg de naam Stationsweg en de weg over het spoor Hammerweg. Eerder ging het om de weg naar Raalte, een zandweg die via de Nieuwebrug over de Regge liep en onderlangs de Archemerberg naar Raalte.

De foto’s van het jachthuis en van de bouw van de stationsgebouwen (zie deel 1) zijn ons welwillend beschikbaar gesteld door Constant Hulshoff, kleinzoon van aannemer C.J.Groothengel.

1910. Aan de noordkant van het spoor is het Steven Kuijt die een stations-koffiehuis begint. Ook bekend als Wiltzangk. Nu pannenkoekrestaurant ’t Laarbos

Tekst: Harry Woertink – Foto’s: collectie OudOmmen.nl

Koningsdag in Ommen wordt weer groots gevierd

De dag van de verjaardag van de Koning wordt in Ommen altijd ouderwets gevierd.

2013. Het feestterrein aan de Koesteeg (omgedoopt voor één dag tot Oranjesteeg) is op Koningsdag één groot ontmoetingsplek.

Oranjevereniging Ommen
Het Koningsfeest wordt georganiseerd door de 65-jarige Oranjevereniging Ommen. Grote ontmoetingsplek voor feestvierend Ommen is het terrein aan de Koesteeg. Dit jaar heeft de Oranjevereniging nog grootser uitgepakt om er samen wederom een mooi feest van kunnen maken. Op het terrein is een ruim aanbod aan activiteiten voor jong en oud.

Lees verder Koningsdag in Ommen wordt weer groots gevierd

Deventer nu ook bereikbaar met de trein vanuit Ommen (3)

Op 20 september 1839 ‘raasde’ de eerste trein door Nederland.

1935. In dit jaar werd de spoorlijn Ommen-Deventer buiten gebruik gesteld. De laatste trein rijdt van het station Ommen uitgezwaaid door de muziekvereniging Crescendo.

Spoor door Salland
Ommen moet tot 1903 wachten als het met de stoomtrein vanuit Zwolle bereikbaar wordt en vanaf 1905 komt daar ook Hardenberg bij. Het kan niet op met het vervoer over de ijzeren staven want na de ontsluiting richting Zwolle en Coevorden komt er in 1910 ook een spoorverbinding met Deventer. Het gaat om het lijntje van de Overijsselsche Lokaalspoorwegmaatschappij Deventer-Ommen (OLDO) die door Salland spoorde langs plaatsen als Deventer, Diepenveen, de Eikelhof, Wesepe, Raalte en Lemelerveld om te eindigen in Ommen.

Lees verder Deventer nu ook bereikbaar met de trein vanuit Ommen (3)

Na Ommen nu ook Hardenberg aan het ijzeren net verbonden (2)

De spoorlijn Zwolle-Ommen kwam in 1903 gereed. Vanaf 1905 doet de Noordooster lokaal ook Hardenberg aan.

De stoomlocomotief bij Ommen ter hoogte van de watertoren.
Klik op deze link voor meer afbeeldingen:

Tweede vak
De krant deed in 1905 alsvolgt verslag over de aanstaande ingebruikname. “Met groote ingenomenheid begroeten wij het feit, dat van de lang verbeide en vurig begeerde Noordooster een tweede vak wordt geopend en wij thans van Zwolle uit oostwaarts voorbij Ommen reeds tot Hardenberg kunnen rijden, terwijl er alle kans bestaat dat de gelegenheid eerlang nog verder zal worden uitgebreid. ’t Duurt lang, ’t duurt volgens sommigen veel te lang. Maar men vergeet bij de klacht wat er noodig is geweest om het zoover te brengen als wij nu gekomen zijn.

Lees verder Na Ommen nu ook Hardenberg aan het ijzeren net verbonden (2)

Beste reizigers, de trein naar Ommen vertrekt over 3 minuten (1)

Met de trein van- en naar Ommen.

1902. Station Ommen in aanbouw door aannemer A. Groothengel uit Borne. Links het stationsgebouw, midden het magazijn met urinoir en toilet. Rechts het waterreservoir.
Klik op deze link voor meer afbeeldingen:

Noord-Ooster Lokaal Spoorwegmaatschappij
Het kan al meer dan 120 jaar om per spoor te worden vervoerd naar werk, school of andere bestemmingen.

Lees verder Beste reizigers, de trein naar Ommen vertrekt over 3 minuten (1)

Berichtjes uit de krant van 1974. (11)

Uit de Ommerkrant 50 jaar geleden.

1964.  De 9-jarige Arie van Tongeren was de 100.000ste bezoeker van het openluchtzwembad Olde Vechte. Voor de jeugdige Ommenaar was er een gratis abonnement voor het volgende seizoen.

Wat stond er in de krant 50 jaar geleden. De website OudOmmen.nl brengt u regelmatig op de hoogte met ‘oud’ nieuws uit Ommen. Dit keer onder andere over verkoop van snoep in het zwembad, duiven en het succes van De Darde Klokke.

Lees verder Berichtjes uit de krant van 1974. (11)

Ommen herdenkt 4 mei 2024

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats.

De oorlogsgraven van de 4 Engelse vliegers op de begraafplaats aan de Hardenbergerweg.
Klik op deze link voor meer foto’s en gebeurtenissen met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog

We herdenken alle burgers en militairen van Nederland, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Om 20.00 uur worden twee minuten stilte in acht genomen. Het jaarthema voor 2024 is “Vrijheid vertelt”, opmaat naar 80 jaar vrijheid.

Programma Dodenherdenking 4 mei 2024
Om 11.00 uur bloemenceremonie op de begraafplaats aan de Hardenbergerweg in aanwezigheid van burgemeester mr.drs.J.M.Vroomen. Er worden bloemen gelegd op de oorlogsgraven van het Brits Gemenebest, de graven van de burgerslachtoffers en de graven van de slachtoffers van kamp Erika. Er is een toespraak van burgemeester Vroomen en één van de stadsdichters draagt een gedicht voor. Aansluitend worden bloemen gezet bij de Joodse begraafplaats en ook hier wordt een gedicht voorgedragen.

Herdenking Herinneringsmonument
Om 18.00 uur vindt een herdenking plaats bij het herinneringsmonument voormalig kamp Erika op de Besthmenerberg.

Herdenking gemeentehuis
Om 19.40 uur begint de herdenking bij het gemeentehuis. Dit jaar werken mee: kinderen van de basisscholen Ommerkanaal en De Kardoen, het Ommer Mannenkoor en muziekvereniging De Bazuin. Tijdens de herdenking worden de namen gelezen van de 71 inwoners van Ommen die door oorlogshandelingen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Er zijn verschillende muzikale intermezzo’s tussen de programma-onderdelen. Ter afsluiting is er een défilé en kan eenieder die dat wenst bloemen leggen.

Wij nodigen u van harte uit aan de herdenkingen deel te nemen.

4 en 5 mei comité gemeente Ommen

Ommen schittert op Holland-Markt in Recke (D)

Als er evenveel Duitsers naar Ommen komen als die er zondag waren op de Holland-Markt in het Duitse Recke dan krijgt toeristisch Ommen het druk.

Het Ommer promotieteam present op de Holland-Markt in Recke.
Zie voor meer foto’s het album “Partnerschap Ommen – Recke“.

Promoting
Aan Ommen zelf zal het niet liggen. De promoting van Ommen als hart van het Vechtdal was volop aanwezig met de Duitsers als gretig belangstellenden. Duizenden bezoekers uit de wijde omgeving trokken naar het knusse marktplein in het centrum van Recke.

Lees verder Ommen schittert op Holland-Markt in Recke (D)

Berichtjes uit de krant van 1974. (10)

Uit de Ommerkrant 50 jaar geleden.

1974. De gemeenteraad van Ommen. V.l.n.r.: J.H. Hiemstra, G.J.Veurink, D.Hoogenboom, M.Grondman, A.Daman, G.J.Jaspers, A.v.d.Berg, D.H.W.Sturris, J.H.Moerman, A.J.Bult, E.Stoevelaar, A.Pouw, D.J.Liezen.

Wat stond er in de krant 50 jaar geleden. De website OudOmmen.nl brengt u regelmatig op de hoogte met ‘oud’ nieuws uit Ommen.

Verkiezingen
Het misbruiken van bomen in de gemeente Ommen voor publicaties neemt hand over hand toe. Niet alleen worden vele bomen ontsierd door affiches voor allerlei bijeenkomsten maar vooral tijdens verkiezingsacties maken ook de politieke partijen een dankbaar gebruik van de Ommer bomen.

Lees verder Berichtjes uit de krant van 1974. (10)

Samenwerking promotie centrum Ommen

Stichting Ondernemersfonds Centrum Ommen en Stichting Marketing Ommen trekken samen op in de promotie van het centrum van Ommen.

Foto: Het bundelen van krachten voor de promotie van het centrum van Ommen wordt met een handtekening kracht bijgezet door (links) Melanie van Riel, Stichting Marketing Ommen en rechts Rinie Henning, voorzitter Stichting Ondernemersfonds Centrum Ommen.

Promoten
De Stichting Ondernemersfonds Centrum Ommen en de Stichting Marketing Ommen zetten hun samenwerking op een structurele manier voort om de promotie en marketing van het centrum en de activiteiten die het Ondernemersfonds organiseert te versterken.

Lees verder Samenwerking promotie centrum Ommen