12 januari 2013

Boekbespreking (5) – Ommen van vroeger naar nu

Categorie: Boekbespreking.    2.714 keer gelezen.

‘Het is op 25 augustus 1998 om precies te zijn 750 jaar geleden dat Ommen stadsrechten kreeg. Dit feit zal groots worden gevierd.

Afb.: Miny Vroegindewey
Ommen van vroeger naar nu – Jan Brouwer

De Historische Kring Ommen (HKO) vindt het heel belangrijk, dat de schooljeugd enige kennis van de boeiende geschiedenis van Stad en Ambt-Ommen krijgt. Deze geschiedenis is de moeite waard’, zo luiden de eerste regels uit het door Jan Brouwer geschreven boek ‘Ommen, van vroeger naar nu.’ Het boek maakte in 1998 deel uit van een ‘lesbrief’ voor leerlingen van basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs in de gemeente Ommen.

Dit gemakkelijk leesbare boek beschrijft de geschiedenis van Ommen vanaf de prehistorie tot en met de 20e eeuw. Hierbij wordt onder andere aandacht gegeven aan het ontstaan van Ommen, de Middeleeuwen, het dagelijks leven, rechtspraak, onderwijs en bestuur door de eeuwen heen. Altijd willen weten hoeveel inwoners Ommen had begin 19e eeuw, wat bedoeld wordt met naoberschap en marken, pikmeijers en wanneer Ommen de eerste treinverbinding kreeg?

In dit boek worden deze en andere vragen beantwoord. Verder wordt onder andere ingegaan op de bedelaarskolonie de Ommerschans, de Franse tijd, kasteel Eerde, Krishnamurti, kerken en Ommen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De vele illustraties en foto’s verlevendigen het boek. Voor wie meer wil weten over de rijke geschiedenis van Ommen, is dit boek een absolute aanrader. ‘Ommen, van vroeger naar nu’, wordt toepasselijk afgesloten met het laatste couplet van het door Dieks Makkinga geschreven gedicht ‘Ommen.’

‘Dach ie echt dat al die mooie ding’n
Die van ow jeugd maar ok diese tied.
Niet heer verlangens in ow blieft zing’n