3 januari 2013

Boekbespreking (3) – Terug naar Ommen

Categorie: Boekbespreking.    1.679 keer gelezen.

De hoofdpersoon Richard keert na 8 jaar tijdelijk terug naar Ommen, waar hij vijf maanden in een opvangcentrum voor asielzoekers heeft doorgebracht.

Afb.: Miny Vroegindewey
Terug naar Ommen – Bruno Ekoue

Hij wil na al die jaren weer terug naar Ommen en tijdens zijn verblijf zijn nieuwe boek voltooien. Hij huurt een kamer bij Amber, en maakt kennis met haar buren Carolina en Johan, een echtpaar met een grote kinderwens.

‘De trein is in Ommen aangekomen. Richard is blij terug te zijn in het stadje dat hij acht jaar lang niet meer gezien heeft. Het voelt als een bezoek aan een oude vriend. Hij stapt de trein uit, loopt een stukje, maar blijft op het perron. Hij kijkt even rond. Zijn gezicht straalt van trots en dankbaarheid. Het is een emotioneel moment. Zijn ogen tranen, maar de tranen verdwijnen na een ogenblik vanzelf. Hij moet met spoed naar de Vermeerstraat, eveneens een oude bekende die hij jaren niet gezien heeft. Hij kent de weg ernaartoe nog. Het is dezelfde route die hij jaren geleden nog fietste. Na ruim 35 minuten lopen brengt zijn oude vertrouwde weg hem naar de Vermeerstraat. Het zal een ontmoeting worden die hem veel blijdschap zal bezorgen.’

Daar zal Richard al spoedig achter komen dat er toch veel veranderd is, en wacht hem een teleurstelling. Het Opvangcentrum voor Asielzoekers (OC), waar Richard 5 maanden verbleef, is inmiddels opgeheven. Terug naar Ommen is een dun boekje, dat zich vlot laat lezen. Het geeft een sober en toch heel vertrouwelijk inkijkje in de levens van de hoofdpersonen, die onderling zeer verschillend zijn. Met grote liefde wordt geschreven over de plaats Ommen. Bruno Ekoue schrijft behalve romans, ook kinderboeken. Hij begon al op 12 jarige leeftijd met het schrijven van verhalen.

Bron: Miny Vroegindewey – 3 januari 2013

Reageren »

• • •